SMB permission

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

SMB permission

Innleggav Afrostotiles » søn 06.03.2011 22:03

God aften.
Har nå googlet en god stund, uten videre hell. Finner noen svar og noen løsninger, men dette er tydligvis ikke noe issue lenger.

Case:
går på skole, studerer IT. Og en del av studiet er å laste opp øvingsoppgaver opp på en server for sjekk, grafisk fremstilling og showcase. Har nå fått problem med php av alle ting! Er ikke en dreven scripter (eller "programmerer" som mine foreleserer sier) men kan da litt. Tidligere i studiet har vi hatt en forholdsvis enkel server å forholde oss til. Nå har vi beveget oss mot "sentralisering" og samarbeid såkalt oslofjordalliansen. Huhei!
I disse eksemplene og øvingene jeg har laga så skal vi registrere ulike ting, skrive de til en .txt fil og lese av dem etterpå. (Hvorfor vi ikke bruker sql er meg ukjent) Men på denne serveren så får ikke jeg, som bruker mac, ordna lese-og-skrive-rettigheter. Kan kopiere, slette, legge til osv. Men den klarer altså ikke å få laget disse .txt filene når mappestrukturen allerede er laget! Da må jeg gå utenom servern og legge til nytt, da funker det. Forklarerer meg ganske dårlig her, men er så frustrert..

Hvordan får jeg endret rettighetene på min konto?
Høyreklikk-info-rettigheter er låst.
Mount -t smbfs -rw //kontoopplegg funker ikke i terminal.
Har pathfinder og der fikk jeg gjort mye mer enn i den vanlige finderen, men skjønner lite.
Foreleser sier at vi har full tilgang og kan gjøre tilnærmet hva vi vil, men han har hørt at smb ikke er så moro for mac brukere. Min research støtter oppunder hans påstand. :-(

Er SMB virkelig så forbanna vanskelig?
medlem i 199 måneder
 

Re: SMB permission

Innleggav hr Diablo » man 07.03.2011 19:27

Hei

SMB er egentelig ikke så vanskelig. Jeg har iallefall aldri hatt problemer med det selv (jeg bruker også MAC).

regner med du har prøvd å bruke "koble til" funksjonen til finer? om ikke, prøv den, og bruk smb://kontoopplegg som adresse. Eller, aller helst bruk IP adresse, slik at det blir smb://***.***.***.***

Håper jeg var til hjelp.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: SMB permission

Innleggav Afrostotiles » man 07.03.2011 20:57

Takk hr Diablo for svar :-) Begynte å lure på om jeg enten stilte et spørsmål beyond alt av forståelse eller om jeg ikke har forklart meg godt nok.

Men joda, er sånn jeg har fått filene over på serveren nå. Finder-Gå-koble til tjener. Eller bare Eple-k.
Problemet er at jeg ikke får endret på noen av rettighetene i den mappa. php-koden kan ikke lage egne filer. Som er halve poenget med denne øvinga. Har testet på ekstern server og der funka alt som bare pokker. Ser ut som jeg bare får levere og heller ta en alvorsprat med foreleser angående dette. :-)
medlem i 199 måneder
 

Re: SMB permission

Innleggav vwlinux » man 07.03.2011 22:22

Du ønsker å montere en stasjon fra en linux server til din mac?

Har du ssh tilgang til serveren og kan sjekke rettighetene?

Om du har kjør denne kommandoen på ditt området:

Kode: Merk alt
ls -la

Lister ut alle mapper og filer med rettigheter.

sjekk også smb.conf -> /etc/samba/smb.conf

Se hvordan området er delt ut via samba.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: SMB permission

Innleggav Afrostotiles » tir 08.03.2011 23:43

takker for den, har visst ikke alle rettigheter alikavel..
Har lese og skriv, men ikke endre når de først er skrivet. Som egentlig er ganske tåpelig når man driver med scripting som lager egne .txt filer. :-/ :-(

Må lære meg mer om dette! Har lyst til å få satt opp nas og alt mulig gøy etterhvert så greit at jeg sliter litt med sånt nå, kontra når ting begynner å bli travelt.
Men stussa også over noen løsningsforslag jeg fant på nettet. Bare slengte inn feilmeldinga jeg fikk til google og der foreslo noen å endre variablene til "global parameters" Men ga ikke noen eksempler :-S Setter man euro/pundmerket forran isteden for dollartegnet? :-P :rolls eyes:
medlem i 199 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]