Lag din egen sky?

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Lag din egen sky?

Innleggav simen » ons 15.06.2011 17:01

Skyen (clouden) er ikke som mange tror en magisk ting som lever i nettet... Det er som vi vet fysiske servere som tilbyr tjenestene sine over internett. Vi tenker på å lage noe slikt der jeg jobber.

I dag er ting basert på hierarkiske filsystemer delt over smb/afp/nfs/osv. vi hadde tenkt å gå litt videre både pga tilgjengelighet/brukervennlighet samt støtte for flere enheter, da mange brett og smarttelefoner støtter ikke filstrukturer og å koble seg til nettverksstasjoner.

Vi leter da etter en løsning. Google Docs er en meget godt pakke, du har e-post, kan dele adresser og kalendere innad i organisasjonen samt bra tekstbehandler og regneark. Problemet er at du da er prisgitt Google, vi vil hoste selv og ha backup selv. Google har sikkert bedre oppetid enn oss, men det handler mer om personsikkerhet og å kontroll på dataen selv.

Jeg har sett på Feng Office, osv. men synes ikke de er så bra. Også Google Docs lider under at det er nettbasert. Native apps ER fremdeles raskere. Det beste er native apps som lagrer og henter fra "skyen", da har man også støtte for høyreklikking, bedre drag'n drop, multitouch, gestures (på pekeflater), osv. Det beste hadde også vært og hatt mulighet for nettapplikasjoner som fallback.

Vi ønsker at løsningen skal fungerer på fleste mulig systemer. Mac, Windows, Android, WebOS, osv... Men det er ikke et must, men vil ikke ha en låst løsning som kun fungerer på iOS.

Tanker?

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Lag din egen sky?

Innleggav Quagmire » tir 21.06.2011 19:45

Microsoft exchange?

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Lag din egen sky?

Innleggav terjejh » tir 21.06.2011 22:18

Her er jeg på tynn is og er heller ikke helt sikker på hva du egentlig er ute etter. Tenker du på å bygge en privat nettsky med admin-verktøy, applikasjoner og tjenester som skal kjøres på Linux servere og ha støtte for blandede plattformmiljø, multi-protokoll og mobile klienter?
Lister her opp fire eksempelprodukter fra Attachmate Novell for SUSE Linux Enterprise (SLES), som kan tenkes gir støtte innen disse kategoriene, jfr. lenkene:

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

ownCloud

Innleggav dajomu » tor 23.06.2011 9:12

Har du sett på ownCloud?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Lag din egen sky?

Innleggav simen » ons 29.06.2011 10:58

Takker for svar.

Re: Quagmire

Ikke veldig interessant både pga lisenskostnader, properitært og har ikke veldig god funksjonalitet innenfor tekstbehandling og regneark.

Re: terjejh

En jungel av produkter. Så på noen av presentasjonene deres uten å bli spesielt mye smartere. Kan godt hende det er bra, men ville gjerne sett hvordan det fungerte i praksis.

Re: dajomu

Prosjektet så litt lite ut? Og fant heller ikke noen demo.

Føler vel jeg forklarte meg godt sist. Men kan ta det igjen :) Ønsker en løsning der man lagrer filer osv til en egen "sky". Men har lokale native applikasjoner (og om mulig på webben) som jobber med filene på "skyen" over internett, offline løsninger er også ønskelig men ikke noe must. Filer skal kunne deles enkelt med andre, og integreres med e-post, kalender og adressebok og om mulig mer (helst mulighet for å dele bilder og).

Dagens løsning er filer (tekstbehandling, regneark, bilder) osv. strukturert i et filsystem mappe struktur. Dette er veldig klønete, og fører spesielt i bildebehandling til veldig duplikater samt at det er vanskelig å finne frem (ikke alle er like strukturerte i et filsystem).

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Lag din egen sky?

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 29.06.2011 11:40

simen skrev:Prosjektet så litt lite ut? Og fant heller ikke noen demo.

Om ikke akkurat en demo så kan du prøve det ut gratis for å se på funksjonaliteten, hos PackageCloud - dette er nevnt på nettsidene til OwnCloud-prosjektet.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Lag din egen sky?

Innleggav simen » ons 29.06.2011 13:05

Prøvde PackageCloud litt, men som med alt annet på nettet så er det nedetid når jeg skal sjekke det. Samme er det med nettbanken og andre sider, treffer dem alltid i nedetia :P

Så fikk ikke sjekka så mye. Men virket som en portal for å installere cloud løsninger. Fint det, men virker som alle applikasjoner skulle ha sin egen database, og da er mye av samarbeidsaspektet borte.

Må vel kanskje innse at det jeg ønsker ikke finnes... Vi får kose oss med filstrukturen ennå. Egentlig litt synd, da jeg egentlig kan gjøre som jeg vil av løsninger.

Edit: har også sett filmene til OwnCloud med "Frank Karlitschek" uten at det virker veldig imponerende.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Lag din egen sky?

Innleggav terjejh » ons 29.06.2011 14:42

NoMachine's NX løsninger synes å ha en klient kalt 'NX Web Player' for kjøring i nettlesere. (Selv bruker jeg native NX tynnklienter på Linux for fjernaksess til gui skrivebordssesjoner på arbeidsstasjon og servere.) Også enkeltapplikasjoner kan web-publiseres med NX. Fordelen er at også konvensjonelle applikasjoner uten eget web-interface kan benyttes over Internett (eks. LibreOffice).
Kan noe sånt være aktuelt som del av din 'skyløsning'?

Slenger på noe lenker til Nomachine:
http://www.nomachine.com/
http://www.nomachine.com/news-read.php?idnews=251
http://www.nomachine.com/web-player.php
http://www.nomachine.com/news-read.php?idnews=346
http://www.nomachine.com/news-read.php?idnews=337

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Lag din egen sky?

Innleggav simen » ons 29.06.2011 14:55

Re: terjejh

Det er jo en slags Citrix løsning, så nei, ikke helt det jeg er interessert i :) Sett litt på Zimbra, det er jo en løsning. Men prisen er ikke så koselig. Samt at den mangler endel funksjonalitet.

Jeg har sett rundt på nettet i mnd. vis nå etter dette. Og det virker som det er mange gode "sky" programmer der ute. Problemet er at de ikke snakker sammen. F. eks. snakker ikke et webbasert bildeorganiseringsprogram sammen med et tekstbehandlingsprogram (for å sette inn bilder) ei heller e-post. Det samme gjelder også autorisasjon, så man må ha flere databaser med hver sine brukertabeller.

Hadde det vært noe åpent som kunne gjøre det meste kunne jeg heller omprogrammert tredjepartsprogrammer til å passe inn. Slik som å dele brukerautorisasjon og integrering.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Lag din egen sky?

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 29.06.2011 16:22

simen skrev:Hadde det vært noe åpent som kunne gjøre det meste kunne jeg heller omprogrammert tredjepartsprogrammer til å passe inn. Slik som å dele brukerautorisasjon og integrering.

Det nærmeste du kommer er kanskje et nettbasert operativsystem, som f.eks. eyeOS?
Jeg prøvde HyperOffice i hine hårde dage (den gang ISDN med begge linjene oppkoblet var bredbånd...)

Ut fra den opprinnelige meldingen din er det imidlertid ikke det du vil ha heller. :bitchin:

OwnCloud er nok det nærmeste du kommer :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Lag din egen sky?

Innleggav simen » ons 29.06.2011 16:58

Har prøvd eyeOS uten at jeg ble veldig forelsket. Synes det er meget rart at det ikke finnes mer der ute. Skya er jo veldig inn i tiden på forbrukermarkedet. Apple og Google har gode løsninger til forbrukere, men ikke så bra til bedrifter + at du ikke kan hoste selv, som er viktig.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]