Web-basert leveringsmappe på skole

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Web-basert leveringsmappe på skole

Innleggav pacem » tor 26.04.2012 9:43

Hei.

Litt usikker på om dette er rette stedet, så bare flytt den hvis det er feil.

Jeg er en it-ansvarlig på en videregående skole i Oslo. Jeg ser om dagen etter en løsning for å levere inn besvarelser på prøver gjennom en form for web-portal, men har problemer med å finne akkurat det jeg leter etter.
Det som er viktig er at de som leverer ikke kan se hva andre har levert, og får en bekreftelse når filen er lastet opp. Det er også fint om lærere kan følge med på innleveringer live, men det er ikke noe krav.

Jeg har sett litt på WebDAV, men av det jeg har fått tilbakemelding på det, så vil det ikke fungere å sette kun skriverettigheter på en mappe uten problemer.

Er det noen her som har andre alternativer jeg kan prøve ut?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Web-basert leveringsmappe på skole

Innleggav Wavelength » tor 26.04.2012 10:56

Er ikke Fronter et veldig bra alternativ?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Web-basert leveringsmappe på skole

Innleggav pacem » tor 26.04.2012 10:57

Tanken er at man ikke skal åpne opp for juks, og i fronter kan de sende mail til hverandre, så det hjelper desverre ikke.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Web-basert leveringsmappe på skole

Innleggav ak » tor 26.04.2012 16:42

WebDAV er dessverre svært dårlig støttet av Windows Vista og oppover, og heller ikke noe særlig bra på Mac.

Jeg ville gått for noe der de laster opp gjennom nettleser, istedenfor at du skal støtte X antall operativsystemer. Det er ikke så veldig vanskelig å lage et system selv hvis du har lyst til å lære deg litt scripting, men dette er kanskje litt for sensitivt til å brukes som første prosjekt.

Det finnes komplette pakker, som f.eks. http://moodle.org/

Vet ikke om du får konfigurert bort så mye at den fremstår som et sted å laste opp filer, det må du nesten teste selv.

Det finnes sikkert mange script som er mye bedre egnet til det behovet du skisserer, men jeg sliter selv med å finne frem til de siden søkeordet for dette egentlig er "dropbox"

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Web-basert leveringsmappe på skole

Innleggav pacem » tor 26.04.2012 18:57

Hehe. Ja hvis det er noe som helst negativt med Dropbox, så er det akkurat det at de har tatt de navnet (ihvertfall i dette tilfellet).

Jeg skal sjekke ut Moodle, og kanskje evt. andre CMSer (hadde faktisk ikke tenkt på CMS i det hele tatt). Det burde jo finnes en eller annen web-app som klarer dette!

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Web-basert leveringsmappe på skole

Innleggav ak » tor 26.04.2012 19:46

Det er ingen dum ide, selv om det kan bli litt mere å vedlikeholde enn et frittstående script. Jeg er ihvertfall ganske sikker på at du kunne få satt det opp i Drupal, med de nødvendige tilgangsbegrensninger, uten å skrive noe kode. Uten at det betyr at Drupal nødvendigvis er svaret, men styr i det minste unna Wordpress til slike formål.

Uansett løsning må du ihvertfall passe på at filene ligger utenfor web-directoryet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere