Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav blåst » tor 04.02.2010 9:49

Hei. Jeg har installert Backtrack 4 på en maskin men sliter litt med og få internett til og fungere.

Bruker KNetworkManager til og koble meg opp til trådløst nett. Men der stopper alt opp. Jeg kommer meg på nett med kabel, og maskinen finner tydeligvis det trådløse nettverkskorte men når jeg da søker etter nettverk kommer det ikke noe opp.

Heller ikke når jeg skriver navne på nettverke jeg skal koble meg opp, skriver så inn passorde og trykker at jeg skal koble meg til så skjer det ikke noe. Kommer opp at nettverke ligger i listen, men at det ikke er noe signal.

Jeg hadde før vista på maskinen og da kom jeg på nett uten problem.
Så regner med det er noen drivere som mangler. Men hvordan finner jeg ut hvordan drivere jeg trenger?

Håper noen kan hjelpe meg. Da jeg synes Linux virker spennende og morsomt.
medlem i 196 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav omaha » tor 04.02.2010 10:16

Åpne terminal og skriv:
Kode: Merk alt
lspci
eller
Kode: Merk alt
sudo lspci

Se etter wifikortet og lim inn detaljene her.

Eksempel:
03:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG or AGN [Kedron] Network Connection (rev 61)
medlem i 205 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav blåst » tor 04.02.2010 17:40

Her er alt som kom opp når jeg skrev den komandoen

00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc RS690 Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS690 PCI to PCI Bridge (Internal gfx)
00:04.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc Device 7914
00:05.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS690 PCI to PCI Bridge (PCI Express Port 1)
00:06.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS690 PCI to PCI Bridge (PCI Express Port 2)
00:12.0 SATA controller: ATI Technologies Inc SB600 Non-Raid-5 SATA
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI0)
00:13.1 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI1)
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI2)
00:13.3 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI3)
00:13.4 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI4)
00:13.5 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB Controller (EHCI)
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc SBx00 SMBus Controller (rev 14)
00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc SB600 IDE
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA)
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc SB600 PCI to LPC Bridge
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc SBx00 PCI to PCI Bridge
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS690M [Radeon X1200 Series]
02:04.0 CardBus bridge: Ricoh Co Ltd RL5c476 II (rev b6)
02:04.1 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller (rev 02)
10:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)
30:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4312 802.11a/b/g (rev 02)
medlem i 196 måneder
 


Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav blåst » tor 04.02.2010 18:11

etter litt søking på nett fant jeg at jeg kunne bruke denne komandoen
1 sudo apt-get install b43-fwcutter

Når jeg skriver den så får jeg beslked at driveren er installert.
Og på KNetworkManager under Edit Connections - New Connection så kan jeg velge mellom Wireless og Wired. Men finner ikke trådløst nett, og får heller ikke koblet meg opp når jeg legger nette til manuelt
medlem i 196 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav Tertitten » tor 04.02.2010 18:18

Prøv med ndiswrapper og windows .inf / .sys driveren ..

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav omaha » tor 04.02.2010 18:59

Kortet ditt er:

Broadcom Corporation BCM4312 802.11a/b/g (rev 02)

Jeg følger ikke med på dette lengre, det kan være Tertitten's forslag er verdt en overveielse.

Backtrack er nå buntubasert, og buntu+Broadcom er blandet opplevelse. Vet ikke om Backtrack har "restricted driver aktivering" slik ubuntu har, men det er 1 mulig problemstilling.

En annen mulighet er at Ubuntu's tilpasninger mht Broadcom medfører at ditt kort er et av de som har fått radioen avslått. Jeg er ikke oppdatert på dette, så jeg vet ikke om de har fikset de greiene der i nyere versjoner.

Men ta en titt i Ubuntu's forum/bugoversikt og se etter versjonen med den kjernen Backtrack benytter - eller den Ubuntuversjonen Backtrack er basert på.

https://launchpad.net/ubuntu
medlem i 205 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav blåst » fre 05.02.2010 9:22

Har fått bekreftet at driver er installert. Maskinen finner korte, og alt skal fungere. Men finner ikke trådløst nett.

Er det vanlig at KNwtworkManager ikke vil finne nettverk?
Brukte Wireshake og der fant jeg min ruter, men fant ikke noen andres nett.
Så greier ikke og bli klok på dette.

Har no heller ikke mulighet til og koble til internett med kabel. Så får ikke til og laste noe direkte ned til maskinen med backtrack på.

Går det og koble backtrack maskinen med internettkabel til en annen bærbar maskin. Slik at jeg kan få internett på den måten? Slik at jeg kan prøve og laste ned andre drivere direkte på maskinen.

Og er det foresten et annet program en KNetworkManager som er bedre egnet og brukte til og finne trådløst nett med?

Og hvis det viser seg at det ikke er mulig og få trådløst nett på maskinen har jeg et Ubnt SRX 300 mW 802.11a/b/g MMCX ekpresscard. Er det et kort som vil fungere mot linux?

Starter og bli desperat på og få maskinen opp og gå.
Så er det noen på forumet fra Tromsø som kan hjelpe så setter jeg stor pris på det. (eller som vet om en plass jeg kan få hjelp)
medlem i 196 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav omaha » fre 05.02.2010 10:34

Jeg har ikke anvendt KDE 3.5.x på lenge og vet ikke hvordan Knetworkmanager fungerer der. KDE 3.5 er "nedlagt" og utviklingen foregår i KDE 4.x nå.

Dersom du har fått wifi'en til å fungere med andre applikasjoner enn Knetworkmanager er det ikke usannsynlig at det er der problemet ligger, og da holder jeg en knapp på WicD.

Knetworkmanager har vært problematisk med KDE 4.x, og det er først i det siste den har blitt noenlunde ok slik at jeg faktisk synes jeg kan benytte den. Jeg foreslår at du evt tester med WicD som ihvertfall jeg har gode erfaringer med, og som jeg fortsatt anvender istedet for Knetworkmanager i KDE 4.4.

(Jeg benytter Intel wifi og ikke Broadcom, men min forrige maskin hadde Broadcom og b.la Mandriva One fungerte fint med dette samt på installasjoner jeg har gjort for andre).
medlem i 205 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav blåst » fre 05.02.2010 11:10

hvordan laster jeg ned WicD? Er det noen komandoer jeg skal skrive i Konsol (terminal)?

Jeg kjørte nettopp denne kombandoen
iwlist wlan0 s og fikk da en liste opp med alle naboenes trådløse nett. (men fikk ikke opp mitt egen)

Så det må vel bety at korte fungerer med det er KNetworkManager som ikke fungerer?

Takker for at folk tar seg tid og hjelper meg. Er helt ny på linux. Så når jeg har nett oppe så skal jeg lese mye og sette meg godt inn i alt. For må si at jeg liker hvordan linux fungerer. Selv om det er mer tungvint og vanskeligere en feks vista (Men det har sikkert bare med at jeg ikke enda kan linux)
medlem i 196 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav omaha » fre 05.02.2010 12:00

Jeg skal ikke blande meg oppi hvilken distro du anvender og BackTrack er et meget spennende alternativ. Du sier du er nybegynner men BackTrack er en spesialisert distro som er ment for sikkerhetseksperter og jakt på sårbarheter i b.la nettverk. Disse har gjerne nokså omfattende kunnskap og distroen er satt opp deretter. Du har med andre ord valgt en frisk start ;)

Ser ikke bort ifra at BackTrack benytter synaptic til pakkehåndtering, men du kan også forsøke (i terminal):

Kode: Merk alt
sudo apt-get install wicd


Ta en titt i formuene på remote-exploit.org eller http://www.backtrack-linux.org
medlem i 205 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav blåst » fre 05.02.2010 13:06

Liker og satse friskt, og hoppe rett i noe jeg ikke har peiling på. hehe.
Så er veldig glad for at det er så mange med som orker og bruke tid på og hjelpe folk med og starte med linux på dette forumet. :-)

Vet hva backtrack brukes til, og derfor valgte jeg nettopp den.
Planen er og lære mest mulig før jeg starter på studie innen it sikkerhet.
Skal blant annet ta de kursene man finner på backtrack-linux.org

Regner med at man må være online før og kjøre sudo apt-get install wicd.
Så får prøve når jeg har mulighet til og koble til kabel.
medlem i 196 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav omaha » fre 05.02.2010 14:55

Har du broadcom wifi er det ofte en fordel å være innkoblet via kabel inntil du har wifi oppe og går. Dette fordi en god del distribusjoner henter ned firmware og setter opp Broadcomkort mer eller mindre automatisk om de er tilkoblet.

Om det er sikkerhet du er fokusert på er ikke Backtrack det værste stedet du kan begynne. Jeg TROR at noen av "snifferverktøyene" fortsatt krever intel/atheros wifi for å fungere - men jeg er ikke oppdatert på dette.

Skal du studere sikkerhet er HIG et bra utgangspunkt - de har levert endel mastergrader innen sikkerhet og NorSIS ligger ikke langt unna. Gode karakterer (som reflekterer reell kunnskap) i realfag er gull verdt.

Pass bare på at du har og fortsatt vil ha plettfri vandel mht økonomi/krim/rus osv. Det er nødvendig for å få de sikkerhetsklareringene en trenger for faktisk å få jobb. Så innbrudd i naboens nettverk er ulurt ;)

http://www.hig.no/studietilbud/it/master/phd
http://www.hig.no/it/nislab/studiesider ... kerhet/pis
http://norsis.no/

Edit:
Om du har en gammel maskin å bruke som server - eller en litt nyere som takler virtualisering - sett opp en debian eller centos server så konservativt du kan - så har du noe å teste mot. Det vil være vel så viktig som verktøyet du har på laptop'en :-!
medlem i 205 måneder
 

Re: Får ikke til og koble meg til internett. Noen som kan hjelpe

Innleggav blåst » lør 06.02.2010 16:01

Hei. Har nå fått trådløs nett.
Det var KNetworkManager som var problemet. Lastet ned Wicd og startet opp den i Terminal og da funket det fint.

Men har et siste spørsmål til dere. Jeg vet google er den beste venn når man har problemer, men jeg finner ikke ut av dette.

Jeg skal studere it sikkerhet, og starter snart på et kurs for nettverksikkerhet.
Bruker da BackTrack 4 og aircrack-ng som verktøy.

Leste noen plasser at mitt trådløse kort skal fungere, men finner ikke ut hvordan jeg skal få det til og fungere.

Så er det noen som kan hjelpe meg og få mitt Broadcom Corporation BCM4312 802.11a/b/g (rev 02) til og fungere med aircrack-ng og disse andre programmene man skal bruke?
medlem i 196 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]