Skrivetilgang på disk til mediesenter

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Skrivetilgang på disk til mediesenter

Innleggav pman3003 » ons 11.08.2010 16:16

Jeg har en Popcorn Hour mediesenterboks (a100) som kjører linux, hvor jeg har koblet til en ekstern usb-disk med alle mine filmer. Problemet er at jeg ikke får skrivetilgang til usb-disken, verken over samba eller fra interndisken på A100.

Til nå har jeg hatt en støyete stor disk, men så bestemte jeg meg for å bytte den ut med en mindre. Gamledisken hadde ext3-filformat som popcornhouren selv hadde opprettet (koble til disken via intern IDE=diskkontroller). Jeg lastet ned en linuxdistro (Slax) på minnepenn, bootet maskinen min og koblet til. etter litt googling fant jeg ut at jeg kunne formatere den nye disken ved hjelp av mkfs.ext3 Det gikk fint, og jeg fikk kopiert over alt fra den gamle til den nye disken ved hjelp av filbehandleren i slax.

Når det nye disken er koblet til min popcorn hour får jeg ikke skrivetilgang, den leser fint, men det virker som om disken er skrivebeskyttet eller noe. Kan noen hjelpe meg?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Skrivetilgang på disk til mediesenter

Innleggav Soerboe » ons 11.08.2010 17:40

Du kan hvertfall sjekke rettighetene til disken. Skriv inn det følgende i en terminal og kopier inn resultatet her:
Kode: Merk alt
ls -l /media/


Du kan forsåvidt også gjøre det samme med
Kode: Merk alt
ls -l /media/DIN-USB-DISK/

der du endrer DIN-USB-DISK med det navnet som kommer i mappa /media som tilsvarer USB-disken.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Skrivetilgang på disk til mediesenter

Innleggav pman3003 » ons 11.08.2010 18:13

Hva skal jeg se etter når jeg skriver dette?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Skrivetilgang på disk til mediesenter

Innleggav Soerboe » ons 11.08.2010 19:39

Du kan lime inn utskriften her så kan jeg forklare. Les evt. om filrettigheter i Linux på http://www.comptechdoc.org/os/linux/usersguide/linux_ugfilesp.html

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Skrivetilgang på disk til mediesenter

Innleggav pman3003 » ons 11.08.2010 20:21

Jeg må si jeg ikke skjønte så mye av det der dessverre, har ikke klart for meg hva grupper er i linux/unix-sammenheng.

Men her er i alle fall sceenshot fra ls -l. Hva skal til for at min a100 skal få skrivetilgang til denne disken?

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Skrivetilgang på disk til mediesenter

Innleggav Soerboe » ons 11.08.2010 21:07

Hmm, det var rart. Ut fra utskriften din så skal du ha skriverettigheter til disken. Hvilken feilmelding er det du får når du prøve å skrive til disken?

Alle brukere er del av en eller flere grupper. Noen brukere kan settes til å være medlem i samme gruppe slik at de begge kan ha rettigheter til samme mappe. Grupperettigheter er ikke så relevant her. Det er forresten de 4 første bokstavene i utskriften som er relevant. d = mappe, w = skriverettighet, r = leserettighet, x = kjørerettighet

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Skrivetilgang på disk til mediesenter

Innleggav pman3003 » ons 11.08.2010 21:12

daghenningsorbo skrev:Hmm, det var rart. Ut fra utskriften din så skal du ha skriverettigheter til disken. Hvilken feilmelding er det du får når du prøve å skrive til disken?


Jeg har skriverettetigheter på pc'en, men når jeg kobler til min popcorn hour så har jeg ikke (ingen feilmelding, men alternativene for skriving kommer ikke opp). Min gamle disk hadde skriverettigheter når den var koblet til med usb. merkelig, og irriterende.

EDIT:

Når jeg forsøker å skrive til disken fra mac'en via samba (disken er da koblet til popcorn hour) får jeg følgende feilmelding.
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Skrivetilgang på disk til mediesenter

Innleggav Soerboe » ons 11.08.2010 23:39

Jeg er litt usikker på hva grunnen kan være. Kanskje det kan være delingen gjennom Samba som ikke tillater skriving? Hvordan er delingen gjennom Samba satt opp?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Skrivetilgang på disk til mediesenter

Innleggav pman3003 » fre 13.08.2010 21:37

Det viste seg at jeg fikk skrivetilgang ved koble disken til den andre usb-porten på a100'en. Merkelig sak. Men nå er de ti alle fall løst :)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron