ssd og linux mint

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

ssd og linux mint

Innleggav 4x4 » tir 17.08.2010 18:18

Har ein asus eee 1000h med 320gig harddisk, tippe farten e 5400rpm. Lure på dei der ssd diskane, vil eg få ein wohooo-opplevelse ved bytting?
tenkte denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601323

Tenkte mer i retning rask oppstart, og kjapp start av programmer. Og om batteriet vil vare lengre
medlem i 234 måneder
 

Re: ssd og linux mint

Innleggav omaha » ons 18.08.2010 10:45

Wohoo er vel kanskje å ta i litt.

Hvilken nytte du får avhenger også av annen maskinvare du har, men hdd er en propp i de fleste maskiner.

Du vil få litt raskere oppstart - på min maskin utgjorde det ca 3-4 sek (fra 17 til 13-14sek), men det er kanskje mer å hente ved å optimalisere oppstarten av maskinen i BIOS og operativsystem.

Det er flere saker du kan gjøre her - F.eks:
- Tilpasse BIOS (f.eks gå rett på boot uten å søke etter alternative oppstartskilder og slå av støtte for maskinvare du aldri bruker)
- Redusere oppstartforsinkelsen fra 10 sek (typisk default) til 1-3 sek
- Redusere antall partisjoner som monteres automatisk ved oppstart
- Deaktivere oppstart av unødvendige tjenester (f.eks cups daemon om du ikke bruker printer eller bruker den skjeldent).
- Forsinke oppstart av enkelte tjenester eller sette de til å starte i bakgrunn.

Hver for seg utgjør dette kanskje ikke så mye, men i sum blir det litt - antagelig mer enn hva SSD utgjør. BIOS tar gjerne en god del av oppstartstiden. Mint er ment å ta høyde for mange typer brukere som vil ha plug'n play og da er det også litt plug'n play for ting du kanskje aldri bruker. Om du tilpasser Mint ditt bruk (og ikke alle andres) er det nok endel å hente.

Når det gjelder batteritid har jeg ikke målt, men det avhenger b.la av hvor disk-intensivt du kjører. Dersom programmene du kjører ikke leser/skriver mye til disk er det nok ikke voldsomt mye å hente.

Intel's powertop (finns nok i repo - kjøres i terminal) finner prossesser som drar watt og gir deg anledning til å slå av de som spiser batteri. Kanskje ikke veldig praktisk alltid, men å kjøre det for å sette deg inn i "tyvene" og hvilken effekt de har på strømbruk kan være nyttig.

Det finnes også endel andre ting du kan gjøre som jeg ikke kjenner godt nok til å anbefale/fraråde som f.eks bytte scheduler (cfs/bfs) og "tickless kernel" osv.

Oppstart av programmer er vesentlig kjappere fordi lestehastigheten fra disk er så mye bedre.

Om du har ram nok er det også noen ting man kan gjøre der for å forbedre ytelsen. F.eks montere /tmp osv til ram istedet for på hdd/ssd.

Misforstå meg rett - de fleste maskiner vil nok oppleves bedre med SSD.

Kjenner ikke den spesifikke SSD'en. Det er mange som har blitt bra, men det er også mange som er nesten bortkastede penger. Leste litt om ditt forslag akkurat nå og den du har funnet frem til ser ut til å være bra - OCZ har en bra guide for oppsett av SSD med disse kontrollerne i Linux.
medlem i 205 måneder
 

Re: ssd og linux mint

Innleggav 4x4 » ons 18.08.2010 16:17

Se her ja, mye bra lesestoff. Mint brukes kun av vanesak, prøvd dei fleste kjente merkene. Men havner på mint som regelt igjen (helst pga trådløse nettverkskortet ,menyer og codecer som er klare til bruk). Pcen brukes til heilt lette ting, surfing, skriving,musikk.

Men takk for svar, trur neppe eg bytter for noen sekunder. Men skal kikke gjennom bios, og oppstart programmene
medlem i 234 måneder
 

Re: ssd og linux mint

Innleggav omaha » ons 18.08.2010 16:32

Tror det er mange brukere som har litt å hente i oppsett av både oppstart, bios, system og skrivebord.

Bare tenk på alle som har bluetoothstøtte (daemon +++ aktivert) eller IR men som aldri benytter det.
medlem i 205 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]