Kubuntu 10.10 oppsett fra windows 7

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Re: Kubuntu 10.10 oppsett fra windows 7

Innleggav unbob » søn 17.10.2010 16:34

Prøvd
Kode: Merk alt
<CD/DVDdriveletter>:\boot\bootsect /nt60 C: /force /mbr
? Mener det var noe slikt jeg måtte gjøre på Vista en gang...

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Kubuntu 10.10 oppsett fra windows 7

Innleggav lmh1 » søn 17.10.2010 16:50

Men jeg lurer på en annen ting, siden jeg har så mye problemer med kubuntu.

Er det en ide å laste ned: http://ftp.heanet.ie/pub/ubuntu-cdimage ... -amd64.iso isteden for, også manuelt laste ned KDE skrivebord?

Bør det fungere? Selv har jeg hatt ubuntu på en maskin siden 10.04 LTS, uten de samme Oppstartproblemene med windows 7. Der har ikke jeg hatt noe særlig problemer.

Update: Holder nå med ubuntu 10.04 LTS også oppgrader til 10.10, skal legge til flere programmer og kubuntu senere i dag.

Prøvde å laste ned filen over i går, men problemet er at nedlastingen stoppet, så da gikk det mye tid helt bortkastet. Riktig nok 2 timer bortkastet.

Forstår dere nå, hvorfor jeg ønsker å kjøpe (K)Ubuntu på DVD duallayer? Det er ikke akkurat gøy med slike feil, bruker jo masse tid på dette. I tillegg har jeg brukt mye tid på mandriva, som har vært bortkastet. Selv om jeg endelig har fått løst det problemet også. Så da bør ikke kubuntu blir mere problemer. Når jeg har fått det til så langt med den andre maskinen.

Angående "Sudo apt-get install kubuntu-desktop" Hvordan får jeg kubuntu på norsk som standard her? Prøvde dette på en annen ubuntu maskin, da fikk jeg engelsk kubuntu.

Kan noen bekrefte meg, at kubuntu 10.10 DVD 64 bits skal funger bra med multiboot med windows 7? Eller må man velge ubuntu til det? Siden det et ubuntu jeg har minst problemer med.
medlem i 170 måneder
 

Re: Kubuntu 10.10 oppsett fra windows 7

Innleggav lmh1 » man 18.10.2010 21:19

Har fått løst denne nå, måtte gjøre en kjempe stor "Reinstallering" av ubuntu og kubuntu, så nå har jeg begge deler.

Så nå har jeg kubuntu på norsk også :-)

Tok jo bare 12 timer å sette opp alt, inkludert, å oppgradere fra 10.04 til 10.10, men neste gang, håper jeg canonical lager en salgs "Dualboot Duallayer DVD (K)ubuntu" med alt på en DVD plate (Kubuntu/Ubuntu/XFCE) og til og med, mange flere programmer.

Ellers blir det ikke en krone donasjon til canonical, selv om canonical kan å lage et halvferdig produkt. Er dette alikevell ikke bra nok.

Finnes det ikke noe som heter "Free as free troubleshot" som går på betegnelsen, gratis er nødvendigvis ikke det beste problemløseren?

I ubuntu irritere jeg over "Programpakkebehandleren" siden den ofte henger seg, har 100 programmer som jeg har finnet frem, maskinen er neppe flaskehalsen, så må jeg lete opp og avinstallere en pakke Java, fordi den feiler under installasjon, så gikk mye tid på det.

Får bruke Apt-get install til den java pakken senere i uken.

Har noen andre opplevet disse problemene som meg?
medlem i 170 måneder
 

Re: Kubuntu 10.10 oppsett fra windows 7

Innleggav Arthur_D » man 18.10.2010 23:56

Ikke jeg i alle fall.
Merk at Ubuntu både har Ubuntu Software Center og Synaptic, så hvis ikke den ene oppfører seg, kanskje den andre gjør det?

Halvferdig produkt.... Saken er den at nesten alle brukere har noe de gjerne ville ha mer av, f.eks. spill, musikkprogrammer, grafikkprogrammer osv. Du vil vel si at de kunne ha slengt alt sammen på en blu-rayplate, men å sørge for at alt fungerer som det skal og sørge for oppdaterte versjoner er en diger jobb, som Canonical neppe vil ta på seg siden de aller aller fleste er fornøyd med et passe stort standardoppsett som de heller kan skalere til sine behov. Folk flest ønsker ikke en masse "kjekt-å-ha"-programmer som gjør at installasjonen blir lang og tålmodigheten kort. Spesielt nybegynnere vil neppe ha 100 programmer i menyene, men heller installere ting etter behov.

Jeg ser det at du ikke har bredbånd, men det finnes metoder for å laste ned og lage installasjonsmedium for pakker andre steder, f.eks. hos biblioteket, venner eller slektninger. Hvis ikke dette fungerer for deg, anbefaler jeg at du bruker en annen distribusjon som tilbyr DVD (Debian f.eks).
medlem i 179 måneder
 

Re: Kubuntu 10.10 oppsett fra windows 7

Innleggav lmh1 » tir 19.10.2010 19:28

For å si det slik, merket jeg noe annet.

Om jeg er på youtube, viser noen filmer i full HD, merker jeg att video henger seg mitt oppi filmen, slik at jeg måtte slå av maskinen også på igjen, siden tastaturet ikke kunne trykke på noe, prøve de fleste tastene, så jeg tror dårlig ubuntu drivere er årsaken.

Flash, og diverse codec bør være oppdatert.

Nå har jeg bredbånd, men av den billigste 5 mbit av det som finnes jeg kan laste ned CD, men DVD får jeg ofte korrupte filer.

Bibloteket har nesten ikke bedre bredbånd, og om de ser jeg laster ned, er det litt fyfy med tanke på virus, som biblotekaren er redd for :-/

Vennene mine har ikke noe bedre bredbånd, eller har ikke tid til nedlasting, siden det er mye jeg kunne tenke meg.

For å si det slik, tror jeg ikke en "Ubuntu hadde brukt lengere en 30 minutter på installasjon på en god maskin hvis maskinvaren hadde vært optimert for det" slik jeg ser DVD versjonen av ubuntu, er ting ikke pakket, er bare en CD som inneholder kanskje små ting ekstra, som ikke blir installert.

Kanskje jeg er bland de får som liker store ting.
medlem i 170 måneder
 

Re: Kubuntu 10.10 oppsett fra windows 7

Innleggav Arthur_D » tir 19.10.2010 23:08

Hm, ja, da har jeg ingen flere "visdomsord" å komme med. :(

Jeg innrømmer at Linux ikke er så enkelt hvis man ikke har bra nett, og hvis man liker å eksperimentere. Jeg ønsker deg lykke til uansett hva du lander på - selv har jeg nettopp byttet fra Ubuntu på hovedmaskinen min pga. trøbbel med skjermdriver i Ubuntu 10.10 (og trøbbel med lyd i 10.04). Bruker Fedora nå, og selv om det er en smule mindre brukervennlig og "shiny", så fungerer det bedre i mitt tilfelle. Får håpe du finner noe som passer dine behov. :)
medlem i 179 måneder
 

Forrige

Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]