[Løst] Broadcom wireless driver problem (Arch)

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

[Løst] Broadcom wireless driver problem (Arch)

Innleggav sudo make sandwich » fre 19.11.2010 23:36

Hei!
Har akkurat begynt med Arch Linux, og så langt gir det mersmak. Har foreløpig bare installert Arch på en gammel laptop (HP Compaq 67115b), og sliter nå med å få installert driver til mitt trådløse nettverksskort. Har kommet fram til at jeg skal ha BCM4310, men sliter med å få det til å fungere. Har selvsagt lest på Archwiki og andre forum opptil flere ganger, men klarer bare ikke å få det til å fungere. Har f.eks. også sett på http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43, men klarer ikke en gang å finne ut om driveren er kompitabel med kortet mitt. lspci -vnn | grep 14e4 gir forøvrig:
Kode: Merk alt
[root@stian stian]# lspci -vnn | grep 14e4
10:00.0 Ethernet controller [0200]: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express [14e4:1693] (rev 02)
, mens iwconfig gir:
Kode: Merk alt
[root@stian stian]# iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

Er det mer informasjon dere trenger for å hjelpe meg, eller i det minste peke meg i riktig retning, så er det bare å spørre.
All hjelp blir virkelig satt pris på!

Hilsen en (litt) fortvilet fersk linuxer
Sist endret av sudo make sandwich den lør 20.11.2010 22:06, endret 1 gang
medlem i 161 måneder
 

Re: Broadcom wireless driver problem (Arch)

Innleggav omaha » fre 19.11.2010 23:55

Ser ut som om du har listet "kablet nettverkskort" og ikke wifi. TROR det er BCM 4311 i den maskinen der. Forsøk med "lspci" i terminalen og se om du finner 4311/12/13 eller lignende.

Denne artikkelen bør hjelpe deg på vei - merk AUR og Blacklisting:

https://wiki.archlinux.org/index.php/Broadcom_BCM43XX

Firmware skal om jeg ikke husker feil være wl_apsta-0 (eller wl_apsta-3.130.20.0.o)

http://linuxwireless.org/en/users/Drive ... oned_above
medlem i 205 måneder
 

Re: Broadcom wireless driver problem (Arch)

Innleggav viking60 » lør 20.11.2010 0:49

Og dersom din Broadcom er blant de umulige så kan du bruke ndiswrapper.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/n ... x.php/List

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Broadcom wireless driver problem (Arch)

Innleggav sudo make sandwich » lør 20.11.2010 0:52

Takk for svar, du har nok rett.
lspci gir forøvrig ut:
Kode: Merk alt
[root@stian stian]# lspci
00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc RS690 Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS690 PCI to PCI Bridge (Internal gfx)
00:04.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc Device 7914
00:05.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS690 PCI to PCI Bridge (PCI Express Port 1)
00:06.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS690 PCI to PCI Bridge (PCI Express Port 2)
00:12.0 SATA controller: ATI Technologies Inc SB600 Non-Raid-5 SATA
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI0)
00:13.1 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI1)
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI2)
00:13.3 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI3)
00:13.4 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB (OHCI4)
00:13.5 USB Controller: ATI Technologies Inc SB600 USB Controller (EHCI)
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc SBx00 SMBus Controller (rev 14)
00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc SB600 IDE
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA)
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc SB600 PCI to LPC Bridge
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc SBx00 PCI to PCI Bridge
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS690M [Radeon X1200 Series]
02:04.0 CardBus bridge: Ricoh Co Ltd RL5c476 II (rev b6)
02:04.1 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller (rev 02)
10:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 02)

Ser ut som jeg bare finner det ikke-så-trådløse nettverkskortet her også. Forslag?

EDIT: Fant en post hvor noen andre hadde det samme problemet med akkurat samme laptop, hvor det løste seg etter at de satte bios tilbake til 'factory default'. Da jeg gjorde det samme, ble plutselig lspci -vnn | grep 14e4 mer behjelpelig, og gir nå ut:
Kode: Merk alt
[root@stian stian]# lspci -vnn | grep 14e4
10:00.0 Ethernet controller [0200]: Broadcom Corporation NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express [14e4:1693] (rev 02)
30:00.0 Network controller [0280]: Broadcom Corporation BCM4312 802.11a/b/g [14e4:4312] (rev 02)

Altså har jeg BCM 4312, som Omaha antydet, takk folkens! Skal prøve å pusle litt til, og se om jeg kanskje får det til nå! :)
medlem i 161 måneder
 

Re: Broadcom wireless driver problem (Arch)

Innleggav omaha » lør 20.11.2010 1:19

Skrev dette for Fedora - men det er vel 3 år siden jeg hadde broadcom kort selv. Du finner kanskje noe nyttig selv om det er for et annet broadcom kort på en annen distro:

viewtopic.php?p=1956021#p1956021

MERK: FORSKJELLIG FIRMWARE!
medlem i 205 måneder
 

Re: Broadcom wireless driver problem (Arch)

Innleggav sudo make sandwich » lør 20.11.2010 2:07

Har et kjapt spørsmål til:
Jeg har nå fulgt https://wiki.archlinux.org/index.php/Wireless_Setup for b43, og installert firmware (håper/tror jeg) (har installert b43, b43-firmware og fwcutter). Og så ber wikien meg teste installasjonen med iwconfig, men da får jeg:
Kode: Merk alt
[root@stian stian]# iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.
som er akkurat det samme som jeg fikk før jeg begynte å sette opp det trådløse nettet. Har også prøvd rmmod b43 og modprobe b43, uten hell. Tips?
medlem i 161 måneder
 

Re: Broadcom wireless driver problem (Arch)

Innleggav omaha » lør 20.11.2010 2:31

BCM 4312 består av flere varianter med samme id - og det er visstnok ikke alle som fungerer:

http://wireless.kernel.org/en/users/Dri ... CI_devices

/etc/rc.conf:

MOD_AUTOLOAD="yes" eller står det "no"? Står det yes finner Arch de nødvendige moduler ved oppstart. Står det nei må modulen listes i Modules=()

Daemons=() Har du lagt inn network + networkmanager evt wicd uten de to forannevnte i daemons?

For å finne hvilke moduler som er tilgjengelig:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Hwdetect
Som root: hwdetect --modules
medlem i 205 måneder
 

Re: Broadcom wireless driver problem (Arch)

Innleggav sudo make sandwich » lør 20.11.2010 20:37

Kode: Merk alt
MOD_AUTOLOAD="yes"


Sjekket forresten på http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/b43/#Known_PCI_devices før jeg installerte b43, hvor jeg fant ut at mitt kort var støttet av b43.
Har 'network' og 'netfs' i Daemons, mens jeg har '!b43legacy' og 'b43' i Modules, slik som Archwiki anbefalte.

Ser nå at etter at jeg skrudde av laptopen i går, har det trådløse netverkskortet forsvunnet fra 'lspci -vnn | grep 14e4' igjen. Noen tanker om hva dette skyldes, evt. hva jeg kan gjøre for å forhindre det? Litt krøkete å måtte resete BIOS hver gang jeg booter...

EDIT: hwdetect --modules gir forøvrig:
Kode: Merk alt
[root@stian stian]# hwdetect --modules
MODULES=(ac battery button container fan processor thermal video cdrom lp ppdev tpm_bios tpm_infineon tpm tpm_tis amd64_edac_mod edac_core edac_mce_amd drm_kms_helper drm radeon ttm hp_accel k8temp lis3lv02d i2c-algo-bit i2c-piix4 i2c-core evdev input-polldev joydev pcspkr psmouse serio_raw led-class mmc_core parport parport_pc pci_hotplug shpchp hp-wmi wmi rtc-cmos rtc-core rtc-lib ssb output crc-itu-t snd-mixer-oss snd-pcm-oss snd-hwdep snd snd-page-alloc snd-pcm snd-timer snd-hda-codec snd-hda-intel soundcore pata_atiixp scsi_mod ahci libahci libphy tg3 rfkill wl lib80211 pcmcia_core pcmcia pcmcia_rsrc yenta_socket usbcore ehci-hcd ohci-hcd option usbserial usb_wwan firewire-core firewire-ohci sd_mod sr_mod st)


EDIT2: Gjennombrudd!
Etter å nok en gang ha rullet BIOS tilbake til factory default, finner jeg wlan0 for første gang med iwconfig:
Kode: Merk alt
[root@stian stian]# iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11bg  ESSID:off/any 
          Mode:Managed  Access Point: Not-Associated   Tx-Power=0 dBm   
          Retry  long limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Encryption key:off
          Power Management:off

Skal se om jeg kommer litt lenger nå :)

EDIT3:
Endelig gikk alt som smurt! Har nå fått satt opp det trådløse nettet, og alt ser ut til å fungere som det skal! :) Vil rette en stor takk til Omaha for all hjelp! :)
medlem i 161 måneder
 

Re: [Løst] Broadcom wireless driver problem (Arch)

Innleggav omaha » lør 20.11.2010 22:40

De nada amigo :-)

Et lite tips mht moduler er:
Om du vil ha alt som er festet til maskinen aktivert er det like greit å beholde MOD_AUTOLOAD="yes" og MODULES=() tom.

Er det noe du aldri benytter kan du sette "no" og heller fylle MODULES=() med de sakene du ønsker skal fungere.

Mht DAEMONS=(): Legg det du vil ha aktivert - er det noe du ikke har behov for - ingen grunn til å legge en daemon der.

Bruker du aldri bluetooth eller printer - ingen grunn til å legge cups daemon inn forsempel :)

Det gir raskere oppstart og litt lavere ressursbruk. Du kan også forsinke oppstart av sysaker du ikke trenger før du har desktop - f.eks @cups - ingen grunn til la oppstart av printertilgang forsinke oppstart av nettverk og skrivebord osv...

Når jeg vet jeg trenger godt med batteritid går jeg inn i rc.conf og sperrer det jeg ikke har behov for før jeg logger ut i forkant.
medlem i 205 måneder
 

Re: [Løst] Broadcom wireless driver problem (Arch)

Innleggav sudo make sandwich » lør 20.11.2010 22:57

Takk Omaha, skal ta det til etteretning. Ha en fortsatt god helg! :)
medlem i 161 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere