Vil dette fungere?

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Vil dette fungere?

Innleggav lmh1 » ons 26.01.2011 21:43

Plan:
Oppgradering av pc:
[*]Core i7 2600k
[*]ASUS P8P67 DELUXE, P67, Socket-1155 DDR3, ATX, SATA 6Gb/s,CFX & SLI FW, BT
[*]Har fra før av 4 stk Kingston KVR1333D3N9/2G
[*]Nvidia GeForce GTX 560 Ti
[*]Hitachi Deskstar 7K3000.B 3TB SATA2
64MB 7200RPM 6.0Gb/s 0S03208
[*]OCZ 60 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC
Vertex 2, Max Read/Write 285/275MB/sec

Oppsett:
[*]AHCI (Sata aktivert)
[*]"Marvell HyperDuo" (SSD som en mellomlagring) (virtuelt minne)

Så jeg lurer i så fall hvordan dagens linux operativsystemer vil fungere på et slik oppsett?

Selv tror jeg UEFI vil bety problemer for Mandriva 2010 Powerpack, uten å vite noe sikkert.

Så da lurer jeg på om det er lurere å gå for "Ubuntu 11.04 (Natty Narwhal) Alpha 1"?

Mest med tanke på maskinvare støtte, siden maskinvaren er nesten på topp, (Av dagens linux maskiner) skal også bruke maskinen med windows vista, men ønsker også linux.

Kunne også tenke å bruker HyperV (Slik at jeg kjører windows vista og linux samtidig, slik at jeg kan speile maskinen på 2 forskjellige grafisk grensesnitt (Så jeg kan bytte operativsystem langt raskere).

Kunne ha brukt "Vmware" og virtual pc, men drivere og oppstarttiden blir jo langt lengere.
medlem i 169 måneder
 

Re: Vil dette fungere?

Innleggav ak » tor 27.01.2011 1:01

Jeg tror dessverre ikke at Nvidia har gitt ut Linux-driver for dette kortet enda

http://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-us

Hvis du kjører Linux i en virtuell maskin så spiller det ingen rolle, GPUen er uansett ikke tilgjengelig fra gjestoperativsystemet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Vil dette fungere?

Innleggav lmh1 » tor 27.01.2011 17:45

Kanskje jeg skal vente litt med skjermkortet.

Hva med prosessoren og hovedkortet?

Nettverkkort, intel brikkekort burde fungere, for at linux heletatt skal kunne brukes.

Men så kommer vi til UEFI, vil det støttes?
Eller må jeg fremdeles kjøpe nye diskettstasjoner til stasjonære maskiner med linux?

For meg, kan jeg godt velge ubuntu, hvis den funger bedre.
medlem i 169 måneder
 

Re: Vil dette fungere?

Innleggav ak » fre 28.01.2011 0:59

Jeg sitter dessverre på en MacBook (bruker noe som heter refit for å starte GRUB, deretter funker det som vanlig), og de andre maskinene jeg kjøpte ifjor ble fortsatt levert med vanlig BIOS.

Så jeg kan ikke si noe om det, men jeg har ikke inntrykk av at dette burde være et stort problem, GRUB2 har hatt støtte for UEFI en stund.

Phoronix sier ihvertfall at P67 funker bra, med unntak av at USB 3 noen ganger trenger en dytt:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... 500k&num=1

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Vil dette fungere?

Innleggav lmh1 » ons 16.02.2011 22:02

Ble desverre en evighet siden jeg skrev her sist.

Men nå ble det core i7 950 isteden og et 1366 hovedkort, på grunn av brikkesett feilen sourtbrigde hadde.

Da syns jeg det ble bedre å velge en eldre versjon som er mere stabil.
medlem i 169 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]