Hvilken mus og tastatur er anbefalt til linux?

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Hvilken mus og tastatur er anbefalt til linux?

Innleggav lmh1 » ons 09.03.2011 18:27

Hei, nå er planen å kjøpe et nytt mus og tastatur til linux, ønsker et så avansert tastatur som mulig.

Foreløpig til mandriva 2010 free og ubuntu 10.10.

Nå vet jeg at bluetooth programvare har finnes en stund på linux, men spørsmålet er hvordan et slik tastatur vil fungere, i windows er det enkelt sak med drivere, men når det kommer til linux, kan det bli en utfordring.

Vil noe slik fungere:
Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution

[url=http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=435889]
Logitech G19 Gaming Keyboard Pan-Nordic
colour GamePane, powered USB 2.0 ports[/url]

Logitech V270

Kommer selvsagt å bruke windows også, men er jo kjedelig å bruke en pc uten mus og tastatur hvis ingen av delene blir oppdaget.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvilken mus og tastatur er anbefalt til linux?

Innleggav Soerboe » ons 09.03.2011 19:54

Bluetooth har fungert på det jeg har testet det på i Linux, så ville ikke vært på bekymret for det. Jeg kjøpte et lite tastatur fra en helt ukjent produsent som fungerer helt toppers.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilken mus og tastatur er anbefalt til linux?

Innleggav lmh1 » tor 10.03.2011 12:43

Har du noen dårlig erfaringer å koble mellom flere bluetooth adaptere?

Siden jeg har 2 maskiner som jeg håper å dele mellom 2 maskiner.

Skjermen har både VGA + DVI så det er ikke noe problem, men vet ikke hvordan jeg deler mus og tastatur på en annen måte.

Hvis jeg trenger også å gå inn i bios, vet jeg ikke hvor enkel bluetooh tastatur er å bruke til det?
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvilken mus og tastatur er anbefalt til linux?

Innleggav Soerboe » tor 10.03.2011 12:57

Så vidt jeg vet fungerer ikke bluetooth før operativsystemet har lastet driveren, dvs. bios er et problem ja.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilken mus og tastatur er anbefalt til linux?

Innleggav lmh1 » tor 10.03.2011 13:31

Kanskje det da er lurere å gå for bluetooth mus?
Siden musen uansett ikke vil fungere i bios.

Og heller velge USB tastatur?

Vil tastaturer med multimedia knapper og fingerleser, etc fungere i linux?
Bilde

Vet noen om et god tastatur som kan kobles til flere maskiner?

F.eks Saitek Cyborg Keyboard

Nå har jeg erfaringer med laptoper som sliter med hurtigtaster for å endre lysstyrken og volum fra seperate taster, så muligens de tastene ikke funger.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvilken mus og tastatur er anbefalt til linux?

Innleggav Kjetil Kilhavn » tor 10.03.2011 13:42

lmh1 skrev:Hei, nå er planen å kjøpe et nytt mus og tastatur til linux, ønsker et så avansert tastatur som mulig.
[...]
Kommer selvsagt å bruke windows også, men er jo kjedelig å bruke en pc uten mus og tastatur hvis ingen av delene blir oppdaget.


Du kan jo sjekke blant annet Linux Hardware Compatibility List - men det er jo aldri slik at dette vil gi fullstendig informasjon. I det minste kan du der, og på lignende sider - det ville jo være synd og skam om vi skulle kunne finne informasjonen ett sted..., finne noen kandidater, og kanskje få en viss pekepinn angående leverandører. Du kan i søket på LHCL til og med begrense til en spesifikk distribusjon.

Spesialtaster fungerer i mange tilfeller, og i noen tilfeller kan du få dem til å fungere selv om de ikke fungerer straks når du har installert. Så lenge tasten gir et signal som fanges opp er det mulig å få reagert på tastetrykket. Hvorvidt signalet fanges opp kan du f.eks. teste ved å åpne dialogen for å tilordne hurtigtaster (globalt for eksempel i KDE sine systeminstillinger, eller i et bestemt program).

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Hvilken mus og tastatur er anbefalt til linux?

Innleggav Soerboe » tor 10.03.2011 14:00

Jeg ville gått for USB. Jeg har opplevd noen taster som ikke fungerer, men det kan som regel løses, se [url]linux1.no/blogg/daghenningsorbo/3990/sette-opp-multimediaknapper[/url]

Fingerleser har jeg ikke erfaring med.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]