Virtualbox - VMware

Annen programvare du prøver å kjøre under Linux, inklusive WINE

Virtualbox - VMware

Innleggav sw » ons 12.11.2008 22:29

Jeg har har prøvd Virtualbox for første gang og testet noen distroer der. Jeg ble imponert over hvor lett det var å bruke (god PDF-bruksanvisning) og hvor smart dette konseptet med virtuelle maskiner egentlig er.

Hvordan er det med kompabilitet med VMware? Kan man lagre virtuelle maskiner med det ene systemet og åpne det med det andre? Er det i så fall noe spesielt man må passe på?
medlem i 209 måneder
 

Re: Virtualbox - VMware

Innleggav ak » tor 13.11.2008 1:08

Hei,

det er standardisering på gang på dette området, men meg bekjent er det et lite stykke igjen. Linux fungerer ofte relativt bra, du må som regel passe på at virtuelle nettverkskort har de samme MAC adressene (stilles i konfigurasjonsfilen til den virtuelle maskinen) og at de virtuelle diskene er omtrent like (ikke at OSet plutselig flytter seg fra /dev/sda til /dev/sdb).

Windows er gjerne litt verre, fordi de virtuelle maskinene ser ut som forskjellig maskinvare. Derfor begynner systemet å installere masse drivere, endre oppløsning osv osv.

Søk etter de to variantene du ønsker å konvertere mellom, husk å sikkerhetskopiere. Men tenk også på at det ofte går mye raskere å installere på virtuelle maskiner enn på fysiske, så det er ikke alltid verdt å konvertere en 40 Gb partisjon når det går mye fortere å installere 2 Gb på nytt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Virtualbox - VMware

Innleggav sw » tor 13.11.2008 22:21

Fant en link her
http://www.virtualbox.org/wiki/VBox_vs_Others
som sier at Virtualbox har støtte for VMware images.
medlem i 209 måneder
 


Returner til Annen programvare / Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron