Ubuntu 11.10 "Oneiric Ocelot"

Ubuntu 11.10 "Oneiric Ocelot"

Innleggav ak » tor 13.10.2011 23:47

Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot har blitt lansert. Foruten et vanskelig navn by distribusjonen på Gnome 3.2 og et oppdatert Unity brukergrensesnitt. Gnome Classic blir ikke lenger installert som standard. Thunderbird håndterer epost, mens Déjà Dup har blitt introdusert som nytt verktøy for sikkerhetskopiering og vil forhåpentligvis bli tatt i bruk av mange. Bruker du Kubuntu så kan du glede deg over KDE 4.7.1.

Alt sammen er basert på Linux 3.0.4, som riktignok har blitt kalt Ubuntu Kernel 3.0.0. Dette vil helt sikkert skape forvirring, men er i tråd med Linus sitt ønske om at distribusjoner skal vedlikeholde sine egne, stabile versjoner av Linux.

Canonical ønsket tydeligvis å være en aktør innen private skyer og Ubuntu Server har derfor fått en rekke oppdaterte verktøy for å støtte driften av slike miljøer.

Det er verdt å merke seg at Phoronix har testet en del grafikksystemer med denne distribusjonen og funnet en rekke problemer. Det gjelder spesielt AMD, samt Intel Poulsbo og Ivy Bridge.

ps. oneiric betyr "som en drøm", ozeloter kan du lese om her.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Noen som har erfaring med Deja Dup?

Innleggav Jarl Arntzen » fre 14.10.2011 9:08

Sist jeg prøvde gikk alt galt. Mulig fordi jeg prøvde å sikkerhetskopiere over på en NTFS-partisjon...det gikk i allefall ikke an å gjenopprette noen ting (men det var bare en test så ingenting er tapt).

Jeg har ikke orket å prøve igjen men nå er det kanskje aktuelt igjen i og med at jeg skal installere Linux Mint på eldre kontormaskiner hos den lokale barnhehagen.

Alle maskinene skal kjøre sikkerhetskopi mot en sentral server i barnehagen. Hvis noen har tips on gode programmer for dette er jeg veldig takknemlig :)
medlem i 161 måneder
 

Støtte for ARM-servere bør

Innleggav Macsential » fre 14.10.2011 9:41

Støtte for ARM-servere bør også nevnes! :)

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Canonical har en klar

Innleggav viking60 » fre 14.10.2011 10:43

Canonical har en klar strategi om å kommunisere med Windows brukere på en tydelig og enkel måte.
Det er ikke rart at mange tror Ubuntu er Linux da bare Ubuntu har hjemmesider som gjenomsnitts Ola gidder å lese.
Canonical er proffe der.

Når det gjelder 11.10 så er den fortsatt et negativt sjokk.
Særlig Unity.
Her er smartphone looken gjenomført og jeg finner ikke ut av hvordan jeg skal bytte arbeidsområder på en fornuftig måte.
http://tinyurl.com/5wxop2v

Oppgradering gikk helt greit og programvare-senteret vil helt sikkert gjøre livet enklere for nye Linux brukere.

Dersom denne holder seg på topp, slik Ubuntu pleier å gjøre, da må det bety at Linux vokser og finner nye brukere.
Jeg kan ikke forestille meg at dette vil bli særlig likt av bestående Linuxbrukere.
Sånn sett ser fremtiden lys ut for Mint.
Men for Linux i sin alminelighet er det jo å håpe at Ubuntu 11.10 vil holde seg på topp, da det alltid er fint med nye brukere.
PS
Backup tips:
REDO er en "blåkopi backup" som virker fra NTFS partisjon http://www.addictivetips.com/windows-ti ... ard-drive/

Den lager en image som er en blåkopi av disken og er veldig enkel å bruke.

Nettverksløsning for kopi av /home /etc eller hva du måtte ønske gjøres best med rsync

Noe i denne duren:

#!/bin/bash
for i in `cat /home/ditt_område/viking.backup`;
do rsync -azr --delete --delete-excluded --exclude-from 'ex.txt' ssh $i du@destinasjon:/media/My?Book/Min-server_backup/;
done

Der du har en tekstfil, viking.backup, som inneholder alt du ønker å sikkre og ex.txt, som inneholder alt du ønsker å eksludere fra backupen.
I dette tilfellet lagres backupen på en My Book disk som er hektet på serveren.
Kan og bør settes opp som en cronjob som tar backup regelmessig.

Du kan få noen ideer her: http://tinyurl.com/6x8cbtl
Sist endret av viking60 den fre 14.10.2011 11:19, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Takker for tipset

Innleggav Jarl Arntzen » ons 19.10.2011 9:40

Har ikke hørt om Redo før. Skal prøve ut de andre tipsene også! Jeg har god erfaring med rsync så dette skal nok gå greit :)
medlem i 161 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]